Berner Oberland

5 juni 2016 - Lauterbrunnen, Zwitserland

Letztes wochenende im Urlaub.
Na de treinrit met de camper (zie foto en bijschrift) komen we vrijdagmiddag aan op de camping net onder Lauterbrunnen. We installeren ons en zien vanuit onze luie stoel de paragliders om ons heen.
In de avond arriveren onze vrienden Saskia en Miechel op de camping. Het is erg gezellig om een aantal dagen met elkaar op te trekken. Op zaterdag (4 juni) bezoeken we Bern. De stadspoort zou vroeger met beren zijn bewaakt. We bekijken de beren tegen het decor van de binnenstad en de rivier die eromheen stroomt. Bern dankt zijn naam aan de beren (verbastering). Naast een berenplaats met drie bruine beren, heeft Bern o.a. een fraai oud stadscentrum te bieden, waar we in het zonnetje van genieten. 's Avonds gaan we bbq'en en na het eten maken we een avondwandeling. Als de kids op bed liggen, blijven we tot laat buiten borrelen en kletsen. De volgende dag bezoeken we de indrukwekkende Trummelbach watervallen, die het smeltwater van de nabijgelegen gletsjers (o.a. de 4.500m hoge Jungfraujoch) naar beneden spuugt. Lennart en Jessie waren vanochtend tijdelijk alvast 4 jaar i.v.m. de minimumleeftijd. De watervallen zijn op 10 spots te bekijken, allen grotendeels vanuit de berg. Een lift (door een in het graniet uitgehouwen schacht) brengt ons tot halverwege. De rest lopen we omhoog via tunnels. Hoewel we niet hoger dan 1.000m kunnen komen, hebben we op enkele spots een prachtig uitzicht over de vallei en de omliggende bergen. 's Middags relaxen we, wandelen we nog wat en genieten we van een heerlijke maaltijd van de hand van Saskia en Miechel. Begin van de avond moeten we helaas afscheid nemen; het was super gezellig! Wij blijven tot maandagmorgen in Zwitserland en zullen dan vertrekken naar Heidelberg.