Meteorenkloosters / Kastraki

23 mei 2016 - Kastraki, Griekenland

We zijn helemaal niet voorbereid op de verbazingwekkende aanblik die ons wacht als we Kastráki in de vlakte van Thessalië aankomen. Hier staat een stenen "woud" van meer dan twintig enorme rotspilaren - een wirwar van losse, steile rotsen die honderden meters hoog oprijzen. Op hun toppen bevinden zich 6 te bezichtigen kloosters met houten galerijen en overhangende daken: de Meteora kloosters. Oorspronkelijk waren het 13 kloosters. 1 ervan is het Agia Triada klooster, deze was te zien de James Bond film "For your eyes only". Van de 6 kloosters bezoeken we er 3. Het grootste klooster is wat toeristisch, in vergelijking tot het Nicolasklooster dat we gister (22 mei) hebben bekeken. De 2 kloosters die we daarvoor in Koroni en Osios Loukos hebben gezien waren nog authentieker. Bij klooster Varlaam ziet Rudolf een monnik kersen plukken met een lange stok. Het plukken gaat 1 voor 1, echt monnikenwerk. Nee, dan hadden wij het gisteren makkelijker met de kersenboom op onze camping, dat ging met trossen tegelijk.
Al wandelend bij de kloosters zien we ontzettend veel vlinders met prachtige kleuren, die afkomen op de weelderige vegetatie. De natuur laat zich niet stoppen door toeristen ;-) Terug op de camping heeft Jessie een nieuw slowaaks vriendinnetje, Johanna. Samen maken ze een tekening voor een campingbuur-vrouw die donderdag 71 jaar wordt. Verder fietsen Johanna en Jessie er lustig op los met de loopfietsjes. Taal is geen barrière voor de meiden. 'sAvonds steken we de bbq aan en genieten we o.a. van verse kersen, tzatziki en souflaki. Wat heeft Griekenland toch veel heerlijkheden.
Morgen, dinsdag, willen we weer verder trekken met de camper. Nog 2 stops en dan gaan wij weer op de boot naar Italië...nog even niet te veel aan denken.

1. Catrina:
    23 mei 2016
    leuk verhaal met prachtige foto's weer.
    geniet maar lekker!