Eerste dagen

23 juli 2019 - Kungshamn, Zweden

21/7 "Explore the world." Dat staat op het t-shirt van Lennart. Wij dachten deze zomer aan "explore the north". Eén van onze eerste stops is bij vrienden nabij Bremen. We genieten van hun gastvrijheid, een heerlijke maaltijd uit eigen tuin en 's avonds wordt het laat bij het kampvuur. De volgende dag vertrekken we naar Kiel, daar wacht de ferry die ons naar Göteborg zal brengen. We slapen op de boot. Als we onze ogen weer opendoen zijn we in Zweden. Onze eerste stop is een camping nabij Kungshamn. We kamperen hoog op de rotsen met uitzicht op zee. Langs de hele kust liggen een soort gladgepolijste rotsen op ontelbare mini-eilandjes. Daar tussendoor is het een komen en gaan van witte bootjes. Eén van de centra van al dat plezier is Smögen. Het kleine centrum heeft nauwe straatjes en enkele kerken, terwijl de boulevards honderden meters langs de zee lopen. Er zijn verrassende gallerietjes, gemixt met boetiekjes en visrestaurants voor de massa. We bezoeken  Smögen 23/7 's morgens. De lucht is strakblauw, de zon schijnt uitbundig en het ijsje dat we eten smaakt extra lekker. Op de terugreis zijn we blij dat we 's morgens zijn gegaan en dat we de fiets als vervoersmiddel hebben gekozen. We picknicken bij een uitzichtplek op Smögen en 'zeilen' dan 'met de banden vol met wind' terug naar onze camping. De rest van de dag vermaken we ons op de camping. 's Avonds genieten we van een stoofpot van Aukje, met verse uien uit Osterholz/Bremen. Thx Saskia en Miechel! Morgen vetrekken we naar Oslo. Onderweg doen we een tussenstop bij Tanumshede om de beroemde rotstekeningen te bekijken.